اعلام شکست در نظام آموزشی!
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۴۲۱۶
فرزاد کریمی معتقد است آموزش درسهای عمومی به درستی انجام نشده و به جای اینکه این درسها را تقویت و عیبیابی کنند، صورت مسئله را پاک کردهاند. درواقع تصمیم حذف ادبیات فارسی از کنکور بهگونهای اعلام شکست در نظام آموزشی بوده است.
فرزاد کریمی - شاعر، پژوهشگر و مدرس - در گفتوگو با ایسنا درباره حذف درسهای عمومی از کنکور ۱۴۰۲ اظهار کرد: از این تصمیم تعجب کردم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: اگر قرار باشد سوابق تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاهها لحاظ شود، آنجا هم مجموعهای از درسهای عمومی و اختصاصی را داریم که دانشآموزان ارجحیت را به درسهای اختصاصی میدهند، زیرا مطمئن هستند درسهای عمومی در کنکور نمیآید. پس درسهای اختصاصی را میخوانند؛ حتی به قیمت تضعیف درسهای عمومی زیرا هم سوابق تحصیلیاش بالا میرود و هم در کنکور تأثیر بیشتری دارد.
کریمی با بیان اینکه با انتقال درسهای عمومی به سوابق تحصیلی، اتفاق خاصی نمیافتد، گفت: این موضوع روی کاغذ شاید خوب باشد اما در عمل اتفاق خاصی نمیافتد. ما سه گروه درس عمومی داریم، زبان و ادبیات فارسی، تعلیمات دینی و زبان خارجه (انگلیسی و عربی) که فکر میکنم این تصمیم یکجور اعلام شکست در نظام آموزشی در هر سه گروه یاد شده، باشد؛ با وضعیتی که در شبکههای اجتماعی میبینیم معلوم است که میزان نهادینه شدن فرهنگ دینی در دانشآموزان چقدر بوده است. در گروه زبانهای خارجی هم اصلا موفقیتی نداشتهاند زیرا بچهها، عمدتا زبان خارجی (انگلیسی، فرانسه و آلمانی) را خارج از نظام آموزشی فرا میگیرند. اگر بخواهند به نظام آموزشیِ آموزش و پروش اتکا کنند، عملا هیچ زبان خارجیای را یاد نمیگیرند. درباره درس عربی هم فکر نمیکنم تأثیری داشته باشد. این درس با این فلسفه ایجاد شد که زبان عربی، زبان قرآن است و لازم است بچهها آموزش ببینند اما فکر نمیکنم آموزش زبان عربی در درک و فهم دانشآموزان و فارغالتحصیلان از متون عربی و قرآنی تأثیری داشته باشد.
او درباره وضعیت زبان و ادبیات فارسی نیز بیان کرد: وضعیت زبان و ادبیات فارسی هم تعریفی ندارد، حتی در بین فارغالتحصیلان دکتری زبان و ادبیات فارسی هم میبینم در نگارش فارسی و استفاده از مقدمات زبان فارسی مشکل دارند. همه اینها از آموزش نادرست ادبیات و زبان فارسی در دوره دبستان و دبیرستان نشأت میگیرد. احتمالا مسئولان هم احساس میکنند در این زمینهها، شکست خوردهاند که این تصمیم را گرفتند.
این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: اگر آموزش زبان انگلیسی، زبان عربی و زبان و ادبیات فارسی ضعف داشته به جای اینکه این درسها را تقویت و عیبیابی کنند که چرا این شیوه آموزش به نتیجه نرسیده است، به این بهانه که ما میخواهیم کنکور را حذف کنیم، صورت مسئله را پاک کردهاند. خب کنکور را هر زمان که بخواهید، میتوانید حذف کنید.
کریمی درادامه درباره آسیبهای حذف این درسها، با تأکید بر اینکه بیشتر آسیبها در حوزه زبان و ادبیات فارسی است، توضیح داد: در زمینه گروه معارف، صداو سیما و ارگانهای بسیاری هستند که تولید محتوا میکنند. پس اگر این درس حذف شود، لطمهای به آن نمیرسد چون در جاهای دیگر به آن میپردازند. یا همانطور که گفتم دانشآموزان علاقهمند به زبان خارجی بیرون از نظام آموزشی به فراگیری آن اهتمام میورزند، زیرا با اکتفا به نظام آموزشی چیزی یاد نمیگیرد. اما درباره درس زبان و ادبیات فارسی اینگونه نیست؛ در صدا و سیما به این درس خیلی پرداخته نمیشود و خارج از نظام آموزشی هم کسی دنبالش نمیرود.
او با اشاره به کم اهمیتبودن زبان و ادبیات فارسی بین خانوادهها اظهار کرد: امروزه زبان انگلیسی یا دیگر زبان خارجی برای ارتباطات، پژوهش و حتی مسافرت اهمیت و ضرورت دارد. هم پدر و مادرها و هم دانشآموزان برای آموزش این زبان اهتمام دارند اما شاهد سادهانگاری درباره زبان فارسی هستیم. نسل جوانی که خود را در فضای مجازی نشان میدهد نه خود به زبان فارسی اهمیت میدهد و نه برای بزر گترهایشان مهم است، اگر آنها کلمه انگلیسیای را اشتباه بگویند، بزرگترها سریع تصحیح میکنند اما در زبان فارسی، جملات و کلمهها اشتباه استفاده میشود و کسی هم به آنها ایرادی نمیگیرد.
این شاعر خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بنا را بر این بگذاریم که گروههای مهندسی و پزشکی چه نیازی به زبان فارسی دارند، باید بگویم همین الان وضعیتمان در حوزه زبان و ادبیات فارسی خیلی اسفناک است. در بین دانشآموختگان زبان و ادبیات فارسی در مقاطع بالای تحصیلی مشکل و بحران داریم. چرا یک مهندس یا پزشک نیابد زبان و ادبیات زبان فارسیاش قوی باشد؟ اینها مسئله فرهنگی است. زبان و ادبیات فارسی زبان برای ما ایرانیها، زبانی مانند زبان انگلیسی نیست بلکه فرهنگ ما است، زمینه فرهنگی ما در زبان و ادبیات فارسی است.
کریمی ادامه داد: حتی باید از این منظر نگاه کنیم، نخبگان مهندسی و پزشکی ما که مهاجرت میکنند، سفرای فرهنگی ما در کشورهای خارجی هستند. کسانی که زبان و ادبیات فارسی برایشان اهمیت ندارد، قاعدتا تاریخ ایران هم برایشان مهم نیست، چنانچه امروزه در میان جوانان میبینیم. با این وجود چطور میخواهند سفیر فرهنگی ایران در غرب باشند؟
این منتقد ادبی تأکید کرد: زمانی که در کشور خودمان زبان و ادبیات به هر بهانهای تضعیف شود، در واقع فرهنگ ایران است که تضعیف میشود. شما از قشر دانشجو در هر مقطعی که باشد، چهار سوال درباره تاریخ ایران بپرسید، عمدتا نمیدانند. درباره تاریخ معاصر ایران که اصلا نمیدانند، گاه با تاریخ پادشاهی و نقاط عطف تاریخ ایران هم آشنا نیستند. قطعا زمانی که با تاریخ آشنا نباشید، با تغییرات و تحولات زبانی هم آشنا نمیشوید و چون با تحولات زبان آشنا نیستید، از کلمات اشتباه و دستور زبان اشتباه استفاده میکنید و اسمش را میگذارید مقتضیات روز!
فرزاد کریمی در پایان گفت: چرا غلطنویسیها را مقتضیات روز در نظر میگیرم، زیرا با ادبیات وتحولات آن آشنا نیستیم. نه با تاریخمان آشنا هستیم، نه با پیشینه فرهنگیمان و نه با پیشنه زبانمان. تنها زبان فارسی نیست که در معرض خطر قرار میگیرد بلکه یک فرهنگ ملی و فرهنگ ایرانی که بسترش زبان و ادبیات فارسی است، دچار مشکل میشود.
فرزاد کریمیانتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: فرزاد کریمی تغییرات کنکور 1402 زبان وادبیات فارسی زبان و ادبیات فارسی درس های عمومی دانش آموزان فرزاد کریمی نظام آموزشی زبان خارجی زبان فارسی درس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۴۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکههای فارسی زبان خارج از کشور +عکس
آیا حمایت یک هولدینگ اقتصادی بزرگ مثل گلرنگ از پلتفرم فیلمنت، موجب نادیدهانگاری خطاهای راهبردی آن خواهد شد؟
سرویس فر هنگ و هنر مشرق - فعالیتهای شبکههای ماهوارهای فعال در حوزههای خبری و سیاسی به تدریج کمرنگ میشود و با توسعه تولید آثار سرگرمی در داخل کشور، جدول پخش بسیاری از این شبکهها فارسی زبان اتکای بیشتری به تولیدات داخلی پیدا کرده است. با توسعه تدریجی پلتفرمهای داخلی، اغلب مخاطبان مجذوب تماشای آنلاین پلتفرمها شدهاند و کفه ترازوی سرگرمی به نفع سکوهای داخلی سنگینتر شده است.
گردانندگان سکوهای تولید کننده آثار سرگرمی برای محدود کردن پخش آثارشان در شبکههای فارسی زبان موفق شدند در یک گام بزرگ با ثبت کپی رایت، مانع پخش بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی از شبکههای ماهوارهای شوند.
بیشتر بخوانید:
کمکاری یا همکاری دفاتر سینمایی با شبکههای فارسی زبان بیگانه/ سریالهای شبکه نمایش خانگی چگونه بازار قمار و شرطبندی را داغ نگه داشتهاند؟ بستهشدن مسیر پخش غیرقانونی تولیدات ایرانی در شبکههای ماهوارهایاین اتفاقات قابل تامل در حالی رخ میدهد که پخش رایگان آثار این سکوها، تنور شبکههای ماهوارهای را همچنان گرم نگاه میدارد. با این گام مثبت، قدرت سرمایهگذاری بخش خصوصی تقویت میشود و این بهرهمندی از کپی رایت زمینه ارتقا اقتصادی بخش خصوصی را تقویت میکند.
به غیر از دو گزارش منتشر شده در مشرق، پایگاه تحلیلی- خبری عصر ایران، در گزارشی (اینجا) از این دستاورد استقبال کرده و اغلب پلتفرمها به غیر «فیلمنت» در حال پیوستن به این کنسرسیوم هستند.
«فیلمنت» گوی رقابت در تمرد را ربود؟
«فیلمنت» تنها پلتفرمی است که حاضر به پیوستن به این اجماع در شبکه نمایش خانگی نشده و البته این امتناع دلایل اقتصادی - تبلیغاتی قابل تحلیلی دارد که آنرا باید در روشهای تجاری این پلت فرم در نسبت با حامی مالیاش هولدینگ گلرنگ جستجو کرد.
مجموعههایی نظیر «گناه فرشته»، «زخمکاری ۲»، «جنگل آسفالت» و فیلم سینمایی «فسیل» با ثبت کپی رایت از نمایش چندباره توسط شبکههای ماهوارهای جریان اصلی مصون ماندهاند، اما سریال افعی تهران به عنوان نمونه مصداقی حاضر به ثبت کپی رایت نشده و بعداز مدتها این تنها سریالی است که علی رغم کیفیت بسیار ضعیف محتوا، به صورت گسترده توسط شبکههای ماهوارهای منتشر میشود.
پخش مستمر سریال افعی تهران در شبکه پرشیانادلایل و استدلالهایی وجود دارد که از کنار هم قرار دادن همه آنها میتوان به این نتیجه رسید که تمایل به پخش از شبکههای ماهوارهای و امتناع از ثبت کپی رایت سریال، شاید تصمیم مشترک پلتفرم فیلمنت و مدیران هولدینگ گلرنگ باشد.
حالا پرسش مهم این است که چرا پلتفرم «فیلمنت» به این کنسرسیوم که آورده فرهنگی و استراتژیک برای شبکه نمایش خانگی دارد، تن نمیدهد؟
پخش مستمر افعی تهران در شبکه افرا سریز - افعی تهران تنها سریال به روزی است که از این شبکه پخش می شودمحتوای تبلیغات مهمتر از محتوای سریال!؟
«فیلمنت» همانطور که در گزارشهای پیشین اشاره شد همچون مجموعه «تپسی» توسط هولدینگ عظیم گلرنگ اداره میشود. گلرنگ به ساختار «فیلمنت» به عنوان ابزاری تبلیغی مینگرد و به نظر میرسد تولید محصولات فرهنگی و سرگرمی از اهداف ثانویه هولدینگ گلرنگ است. به این ترتیب زمینههای تبلیغی تولیدات در بستر فیلمنت از اولویتهای آن به شمار میرود.
شعاع تبلیغی گلرنگ چگونه در شبکههای ماهوارهای افزایش یافت؟
پخش محصولات «فیلمنت» با حمایت گلرنگ این فرصت را برای این هولدینگ فراهم میکند که شعاع تبلیغی را خود را افزایش دهد. شنیدهها حاکی از آن است که یکی از مدیران این پلتفرم «ص. الف» در واکنش به پیوستن به این کنسرسیوم این موضوع را مطرح کرده که در مورد خاص «افعی تهران» که لبریز از بیلبوردها و نشانه گذاریهای تبلیغی روغن اویلا (یکی از محصولات برند گلرنگ) است، وعده بازدید ۱۰ میلیونی به هولدینگ بالادستی داده شده و به همین دلیل فیلمنت از پیوستن به کنسرسیوم کپی رایت سرباز زده است.
تبلیغ نامحسوس روغن مشهور اویلا محصول گلرنگ در شبکههای ماهواره ایافعی تهران با حمایت روغن اویلا ساخته شده است. با اینکه هر دو مجموعه فیلمنت و اویلا از محصولات گلرنگ زیرمجموعه یک هولدینگ واحد هستند اما واحد تولید اویلا به طور مجزا با فیلمنت قرارداد میببندد. داشبورد مخاطبان فیلمنت حدودا از ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر عبور نمیکند و اگر تولیدات محصولمحور این پلتفرم قرار باشد بیشتر دیده شود، باید در دامنه رسانهای گستردهتری منتشر شود. به نظر میرسد غیر از سکوی روبیکا، فیلمنت حساب ویژهای روی پخش ماهوارهای کرده است.
فرآیند تبلیغی توسط افعی تهران چگونه محقق میشود؟
اما آنچه سبب میشود این موضوع قابل بررسیتر شود، آغاز فعالیت شبکه ماهواره ای تحت عنوان "افرا سریز" است که چند سریال بارها پخش شده را در باکس خود گنجانده و تنها برنامه به روز این شبکه سریال افعی تهران است.
این شبکه نه تنها در زمان طلایی خود سریال افعی تهران را پخش میکند، بلکه در ابتدا، اواسط و انتهای پخش سریالهایش، سایر محصولات پخش شده از فیلمنت را تبلیغ میکند.
به غیر از این شبکه، جمع وسیعی از شبکههای ماهوارهای اقدام به پخش بیوقفه محصولات پخش شده از فیلمنت میکنند اما همان محصولات را به صورت کامل نمایش نمیدهند. در واقع شبکههای ماهوارهای به بازوی تبلیغی این پلت فرم بدل شدهاند تا مخاطبان بیشتری به جمع خریداران اشتراک بپیوندند. از طرفی تبلیغات روغن اویلا که در سریال جاگذاری شده به سادگی از شبکههای ماهوارهای پخش شود.
تبلیغ نامحسوس روغن مشهور اویلا محصول گلرنگ در شبکههای ماهواره ایدر این میان نظارت ساترا نسبت به این پلتفرم با مماشات عجیبی توام است. سریال دفتر یادداشت با شوخیهای حاد جنسی از این پلتفرم پخش شد و نهاد ناظر ساترا هیچ واکنش منفی نسبت به آن پلتفرم نشان نداد. با این حساب مشخص نیست این رویه تساهل و تسامح ساترا تا چه زمانی با این پلتفرم ادامه پیدا خواهد کرد. آیا حمایت یک هولدینگ اقتصادی بزرگ از این پلتفرم، موجب نادیدهانگاری خطاهای راهبردی آن خواهد شد؟
مشرق این آمادگی را دارد که در ادامه این گزارش، پاسخ این پلتفرم و ساترا را نسبت به نحوه عملکردشان در ادامه این گزارش بازتاب دهد.